De doorgaande weg die door de buurt Het Woud loopt.
De doorgaande weg die door de buurt Het Woud loopt. Foto:

Twee opties over tegen geluidsoverlast Het Woud

Algemeen 1.422 keer gelezen

OSS | Naast de gewenste flitspaal en een eventuele geluidswal komen er geen verdere maatregelen om geluidsoverlast door verkeer bij Het Woud tegen te gaan. Dat blijkt uit de antwoorden van wethouder Van den Bergh namens het college op vragen van de SP hierover. Voor er onderzoek gedaan kan worden naar een geluidswal moet eerst het nieuwe geluidsmodel af zijn.

Een geluidsmeting doen is volgens Van den Bergh niet mogelijk omdat er te veel variabelen zijn, zoals windrichting en omgevingsgeluid, die de meting beïnvloeden. In plaats daarvan moet er worden gewacht op het nieuwe geluidsmodel dat eraan komt. Dit is ook hoe het volgens de wet moet. Van den Bergh: “De aanleg van een geluidswal/geluidsscherm kunnen we in overweging nemen als uit het nieuwe geluidsmodel blijkt dat er sprake is van overschrijding van de normen. We zullen dan wel moeten onderzoeken of een geluidswal het probleem ook echt oplost en hoe die geluidswal er dan uit moet zien (hoogte, materiaalgebruik). Daarnaast zullen we deze investering moeten afwegen of we hierin willen investeren en dit afwegen ten opzichte van andere wegen met geluidoverlast.”

Flitspaal
Daarnaast is de aanvraag voor het plaatsen van een flitspaal in voorbereiding. “Medio oktober zal deze worden ingediend. Nadat de aanvraag is ingediend moet het Parket CVOM (adviesorgaan van het OM, red.) deze aanvraag beoordelen. Indien de flitspaal wordt toegewezen, zorgt het Parket CVOM voor plaatsing. Hoe lang deze procedure duurt is onbekend”, laat de gemeente desgevraagd weten. Van den Bergh schrijft: “Hiervoor is een kwantitatieve en kwalitatieve onderbouwing nodig, denk hierbij aan ongevallengegevens en overtredingsgedrag. De gegevens voor de onderbouwing worden momenteel verzameld.” Na metingen in juni en november van vorig jaar werd namelijk al wel vastgesteld dat er te hard wordt gereden. De gemeenteraad nam daarop unaniem een motie van de SP en D66 aan om een flitspaal te plaatsen.

Overige opties
Van den Bergh beschrijft verder nog drie opties die zijn onderzocht maar volgens het college allen niet wenselijk of mogelijk zijn. Over het verlagen van de maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur schrijft hij: “Het invoeren van 30 km/uur is afgewezen omdat dit niet past bij de huidige functie en inrichting van de weg. De weg Het Woud heeft een ontsluitende functie en een profiel (inrichting) die hoort bij een toegestane snelheid van 50km/uur. Het invoeren van 30 km/uur is dan niet geloofwaardig en er zou veel handhaving nodig zijn om deze snelheid te waarborgen. Dat achten wij niet haalbaar.” Ook vernieuwen van het asfalt is volgens het college niet aan de orde: “Er is naar de kwaliteit van het huidige asfalt gekeken vanwege de geluidsoverlast. Uit visuele inspectie blijkt dat de weg Het Woud voldoet aan de gestelde normen in Oss.” Ook een verbod op doorgaand vrachtverkeer is overwogen maar ook dit acht het college ‘niet gewenst’: “In het achterliggende gebied zijn diverse bestemmingen (bedrijven) waar vrachtwagens moeten kunnen komen. Daarvoor is het noodzakelijk om een uitzondering te maken voor ‘bestemmingsverkeer’. Deze uitzondering maakt het echter weer lastig om te kunnen handhaven.”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant