Afbeelding
Advertorial

Rust- en rijtijden transportwereld: hoe zit dat?

Algemeen 441 keer gelezen

Alle medewerkers in de transportwereld dienen zich aan een aantal belangrijke regels te houden. De meeste regels zijn gebaseerd op de veiligheid. Niet alleen van de chauffeurs zelf, maar ook die van alle andere verkeersdeelnemers. De belangrijkste regels hebben betrekking op de zogenaamde rust- en rijtijden. Dat geldt niet alleen voor de momenten dat er op de weg wordt gereden, maar ook de tijd die thuis wordt doorgebracht. Maar hoe zit dat precies? En hoe wordt dit bijgehouden? 

Tachograaf is verplicht 

Alle commerciële voertuigen moeten verplicht uitgerust worden met een tachograaf. Vroeger werd dit handmatig gedaan, maar inmiddels heeft de digitale tachograaf terrein gewonnen. Dit handige apparaatje houdt precies bij hoeveel de bestuurder gereden heeft en wanneer hij rustmomenten heeft gehouden. Heel handig, zowel voor de wagenparkbeheerder als de politie. Met behulp van de informatie uit de tachograaf kan immers veel ontdekt worden. De wagenparkbeheerder is zo beter in staat om te zien hoeveel uren er gereden zijn en ook hoe er gereden is, waardoor er hier efficiënter in opgetreden kan worden en de administratie makkelijker kan worden bijgehouden. 


Daarnaast kan men gecontroleerd worden op de weg. Dan is het belangrijk dat de tachograaf uitgelezen kan worden. Heeft de bestuurder zich wel voldoende gehouden aan de rust- en rijtijden? Deze zijn immers niet voor niets verplicht. Ze zijn noodzakelijk om de veiligheid op de weg te waarborgen. Voordat deze regels werden ingesteld, was er namelijk nogal concurrentie bij chauffeurs onderling. Door meer uren te rijden, konden zij sneller op de plaats van bestemming zijn en hun concurrentiepositie verbeteren. Ook als dit betekende dat zij dus zeer vermoeid waren. Die vermoeidheid betekende echter ook dat er meer ongelukken gebeurden. Dankzij de verplichte rust- en rijtijden en de instelling van de tachograaf is dit risico flink afgenomen. 

Maximale rijtijd 


Met behulp van een tachograaf van Webfleet kan dus zeer belangrijke informatie worden uitgelezen. Maar wat zijn de regels met betrekking tot de rust- en rijtijden precies? Wat is bijvoorbeeld de maximale rijtijd? 

De belangrijkste regel is dat er slechts twee dagen per week maximaal tien uur per dag gereden mag worden. De andere dagen van de week mag er maximaal negen uur gereden worden. Het maximum aantal rijuren is 56 uur per week. 


Rijden jouw chauffeurs vooral internationaal? Dan betekent dit dat ze meestal ook vaak van huis zijn. Het is eigenlijk niet haalbaar om ze elke week voor het weekend naar huis te laten komen. De regelgeving leert ons wel dat het niet toegestaan is om je medewerkers langer dan vier weken van huis te laten zijn. Eens in de vier weken moeten ze toch een redelijke periode thuis zijn en tot rust kunnen komen van het vele rijden. Is het niet mogelijk om de bestuurder binnen die tijd naar zijn woonplaats te laten terugkeren? Dan is het ook toegestaan om hem naar een vestiging waar de onderneming is gestationeerd te laten komen.

Uit de krant