
‘Geen vervuilde grond gebruikt bij verondiepen Lithse Ham en Kesselse Waard’
Politiek 2.858 keer gelezenLITH/KESSEL | Er is geen reden om aan te nemen dat vervuilde grond is gebruikt bij het verondiepen van de Lithse Hams en Kesselse Waard bij Lith en Maren-Kessel. “Voor de herinrichting wordt overtollige grond en waterbodem gebruikt, waarvan de kwaliteit voldoet aan de hergebruiksnormen”, stelt wethouder Dolf Warris (GroenLinks) van Klimaatadaptie en Milieu.
Door Martijn Schwillens
Volgens oppositiepartij DDO zou bij het verondiepen van beide plassen onder meer Belgisch afval en giftig granuliet zijn gebruikt. Reden voor fractievoorzitter Frank Duijs om aan de bel te trekken bij wethouder Warris. De zorgen bij DDO worden gevoed door een soortgelijk project bij buurgemeente West Maas en Waal, dat voor het project ‘Over de Maas’ wel granuliet gebruikte. Duijs stelde een reeks schriftelijke vragen aan het Osse college van B en W. “Voor het huidige project binnen onze eigen gemeente zijn er op dit moment geen aanwijzigingen dat granuliet wordt toegepast. Ook zijn er geen aanwijzingen voor discutabele afvaldumpingen bij het herinrichten van de Lithse Ham en Kesselse Waard. Het college blijft waakzaam en zet zich in voor de bescherming van het milieu en de gezondheid van onze inwoners”, beantwoordt wethouder Warris deze vragen nu.
Gevaar voor mens en dier?
DDO laakt de wijze van communicatie van de gemeente over dit project, mede gezien een recente tv-uitzending van Zembla waarin werd gesteld dat ‘dumpingen van vervuilde grond (bij Over de Maas) wel degelijk een gevaar zijn voor het milieu en voor mens’. De wethouder vindt echter van niet. “De uitspraak van de rechter bij Zembla ging over de uitlatingen tijdens de uitzending en niet over de inhoudelijke aspecten van het gebruik van granuliet of de effecten op de waterkwaliteit”, aldus Warris. “Daarom is besloten dat communicatie met de gemeenteraad niet noodzakelijk was.”
Er zijn geen aanwijzigingen geweest voor afvaldumpingen
Desalniettemin is de gemeente Oss niet in staat om DDO te beantwoorden wat de samenstelling en hoeveelheid is van het materiaal dat wordt gebruikt voor het verondiepen van de Lithse Ham en Kesselse Waard. “Daarvoor verwijzen wij naar Natuurmonumenten en Grondbank GMG, dat het project uitvoert. De uitvoerder is zich bewust van de verantwoordelijkheid die bij dit werk komt kijken”, benadrukt Warris. “Voor de waterkwaliteit verwijzen wij naar Rijkswaterstraat, aangezien beide plassen in directe verbinding staan met de Maas.”
Ecologische verslechtering
Bewoners en natuurorganisaties hoeven zich volgens Warris echter geen zorgen te maken over ‘discutabele afvaldumpingen’. “Er zijn geen aanwijzigingen geweest voor dergelijke afvaldumpingen”, onderstreept de wethouder nogmaals. “Er is ook contact geweest met Natuurmonumenten en de Provincie Noord-Brabant over de ecologische situatie in de Lithse Ham en de Kesselse Waard. Uit deze contacten is niet gebleken dat er sprake is van een verslechtering van de ecologische situatie of van onrechtmatigheden.”
Warris besluit: “Wandelaars, zwemmers en omwonenden worden momenteel niet gewaarschuwd middels borden. (...) Als er sprake zou zijn van vervuiling of risico’s voor de volksgezondheid, dan zal de provincie het publiek informeren.”















