Afbeelding
Advertorial

Kerstpakket belangrijk? 76% van de Nederlandse werknemers vindt van wel.

Algemeen 520 keer gelezen

Het geven van een kerstpakket lijkt niet heel origineel meer, want waarom zou je je klanten, relaties en medewerkers jaarlijks weer op hetzelfde moment iets geven? Heeft dat nog wel effect? En als je dan een kerstpakket geeft, wat doe je er dan in? De webshop Pinkcube, die bedrukte relatiegeschenken levert, heeft in samenwerking met het onderzoeksbureau Datacoll 500 Nederlandse werknemers gevraagd naar het belang en de wensen voor het kerstpakket. Daaruit blijkt dat er zeker nog wel belang gehecht wordt aan een eindejaarspresentje. 

De geschiedenis van het kerstpakket

Het geven van een kerstpakket is een traditie die zich voordoet sinds het begin van de 19e eeuw. Het was toen onbetaalbaar voor arbeiders om luxe te eten. Tijdens de kerstdagen gingen de arbeiders naar huis en als dank voor de gedane arbeid kregen ze vanuit de werkgever een mand vol voedsel mee. Zo ontstond deze jaarlijks terugkerende editie met inmiddels niet alleen kerstpakketten met etenswaren, maar ook verschillende andere kerstgeschenken zoals een waardebon om zelf iets uit te zoeken, elektronica of verzorgingsproducten. 

Nog steeds een gewaardeerd geschenk

Loont het de moeite om aan het einde van dit jaar een mooi kerstpakket te geven? Jazeker. 76% van de respondenten geeft aan dat ze een kerstpakket waarderen. Slechts 4% vindt het niet belangrijk en de overige 20% staat hier neutraal in. Daarbij geeft 59% van de respondenten aan dat ze liever een persoonlijk samengesteld kerstpakket willen dan een standaard kerstpakket (41%).

Een nuttig kerstpakket is belangrijk

Maar wat is dan belangrijk als het gaat om een kerstpakket, moet het heel origineel zijn of gaat het juist om de kwantiteit of kwaliteit van de producten? De nuttigheid van de producten staat met 37% bovenaan en de kwantiteit is met 1% helemaal niet belangrijk. In de onderstaande tabel zie je de verschillende factoren die te maken hebben met het kerstpakket en de bijbehorende percentages van respondenten die dat belangrijk vinden.

Onderwerp

Percentage

Nuttigheid

37%

Persoonlijke waardering

25%

Originaliteit

19%

Duurzaamheid / milieuvriendelijkheid

10%

Kwaliteit van de producten

8%

Kwantiteit

1%

Presentatie

1%

De top 5 meest favoriete producten in het kerstpakket

Maar wat willen de Nederlandse werknemers dan graag in hun kerstpakket? Aan de hand van het antwoord op deze vraag is dat de volgende top 5 met favoriete producten:

  1. Cadeaubon (45%)
  2. Etenswaren & dranken (27%)
  3. Elektronica (10%)
  4. Verzorgingsproducten (9%)
  5. Gebruiksartikel (8%)

Het is dus duidelijk dat de cadeaubon het meest favoriet is, maar het kan natuurlijk ook een combinatie zijn van de bovenstaande producten zodat je iedereen tevreden kunt stellen.

De conclusie

Het geven van een kerstpakket heeft dus zeker nog effect en is een goede manier om je waardering te laten blijken aan je klanten, relaties of medewerkers. Kijk of je een nuttig geschenk kunt bedenken waarmee je je persoonlijke waardering laat zien. Dat laatste kan bijvoorbeeld door het toevoegen van een persoonlijk kaartje of het laten bedrukken van het geschenk met een naam of boodschap. Tegenwoordig zijn er volop mogelijkheden voor een origineel kerstgeschenk. Laat je inspireren en zorg voor een leuke verrassing aan het einde van het jaar. 

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant