
Overvol stroomnet dwingt nieuw Golfbad Oss tot tijdelijke gas-oplossing
Algemeen 459 keer gelezenOSS | Het nieuwe Golfbad in Oss wordt op papier volledig energieneutraal, maar de praktijk blijkt weerbarstiger. Door het overvolle elektriciteitsnet is er voorlopig geen ruimte voor een nieuwe stroomaansluiting. Het zwembad kan hierdoor bij de opening nog niet volledig zonder fossiele brandstoffen functioneren. De gemeente moet daarom noodgedwongen kiezen voor een tijdelijke gasgestookte oplossing.
De ambitie was helder: een duurzaam zwemcomplex met warmtepompen en opslag voor eigen zonnestroom. Nu het stroomnet op slot zit, wijkt de gemeente uit naar een systeem van warmtekrachtkoppeling op gas om warmte en elektriciteit op te wekken. Zodra er wél netcapaciteit beschikbaar is, wordt dit systeem direct vervangen door twee extra warmtepompen.
Geen keuze
“Best een dure oplossing”, erkent Sandra Hofman, afdelingshoofd Vastgoedbedrijf van de gemeente Oss. “Maar we hebben feitelijk geen keuze, want de vervanging van het oude zwembad kan niet verder worden uitgesteld.” Toch is er ook een lichtpuntje: het gasverbruik ligt met de tijdelijke installatie direct al de helft lager dan in het huidige, verouderde bad. “Die verduurzaming is dus alvast binnen.”
Complexiteit van verduurzaming
De Osse situatie legt een breder maatschappelijk probleem bloot. Mooie ambities en geavanceerde technieken zijn tegenwoordig niet meer genoeg; factoren zoals netcapaciteit, slimme fasering en financiële haalbaarheid bepalen de werkelijke snelheid van de energietransitie. Voor gemeenten betekent dit dat energieconcepten vanaf de eerste dag onlosmakelijk verbonden zijn met strakke planning en risicobeheersing.















