
Kermis Heesch afgelast voor vandaag wegens extreme hitte
Algemeen 388 keer gelezenHEESCH | Een bittere pil voor de waaghalzen in Heesch: de kermis op de Misse gaan vandaag definitief niet door. De gemeente heeft besloten om alle vergunde evenementen van vandaag, vrijdag 26 juni, af te gelasten vanwege ‘code rood’. Door een uitzonderlijke hittegolf is het risico voor de volksgezondheid te groot geworden.
Het besluit werd genomen op basis van een dringend advies van de Veiligheidsregio Brabant-Noord. Niet alleen de kermissen, maar ook de lokale weekmarkten zijn van de baan.
Of de kermisattracties dit weekend wel open mogen, is nog onduidelijk. Voor zaterdag en de dagen daarna is op dit moment nog geen besluit genomen. De gemeente monitort de situatie nauwgezet.
Extreem gezondheidsrisico
De boosdoener is de uitzonderlijke combinatie van zeer hoge temperaturen overdag én in de nacht. Omdat het amper afkoelt, krijgt het lichaam geen rust, wat zorgt voor een verhoogd gezondheidsrisico voor mens en dier. Daarnaast is de uv-index extreem hoog: de hitte- en zonkracht bereikt vandaag het maximale niveau van 10.
“De Veiligheidsregio volgt de richtlijnen van het RIVM. Het advies is om binnen te blijven en activiteiten uit te stellen”, meldt de gemeente.
“Zorg goed voor elkaar”
De gemeente Bernheze beseft dat de maatregel een enorme teleurstelling is voor zowel de inwoners als de kermisexploitanten en marktkooplui. Toch staat de veiligheid buiten kijf. De gemeente roept iedereen op tot solidariteit: “We vragen om begrip en ieders medewerking. Zorg goed voor jezelf en voor elkaar.”















