
Hond nipt gered uit snikhete auto op woonboulevard Oss
Dier 474 keer gelezenOSS | De politie heeft woensdagochtend ternauwernood een ouder hondje kunnen bevrijden uit een snikhete auto op de woonboulevard in Oss. De auto stond volgens de politie in de volle zon. De eigenaar van het dier toonde bij terugkomst weinig begrip voor de situatie: “Ik was maar tien minuten weg.”
Omstanders merkten de viervoeter op. Er stond één raampje op een kier, maar dit is lang niet genoeg op hete dagen als deze woensdag. De eigenaar van de auto werd in de winkel opgeroepen zich te melden, maar hij deed dit niet. Toen werd de politie ingeschakeld.
“Geen schaduw”
De reactie van de automobilist zorgde bij de aanwezigen voor verbazing. Naast het argument dat hij “slechts tien minuten” weg was, verdedigde de eigenaar zijn parkeergedrag met de opmerking: “Er is hier geen schaduw, dus ik moest mijn auto wel in de volle zon parkeren.”
Dierenpolitie ingelicht
Het voorval is officieel geregistreerd in de politiesystemen en de zaak zal worden kortgesloten met de dierenpolitie voor eventuele verdere stappen tegen de hondeneigenaar.
Bij een buitentemperatuur van 25 graden Celsius kan de temperatuur in een geparkeerde auto binnen tien minuten stijgen naar maar liefst 35 graden. Na een half uur kan het binnenin de auto al 44 graden zijn. Een raampje op een kier zetten heeft nagenoeg geen verkoelend effect. Omdat honden hun warmte alleen kwijt kunnen door te hijgen en via hun voetzooltjes, raken zij al snel in shock, wat fataal kan aflopen.















