
Gemeente Oss roept inwoners op om goed voor elkaar te zorgen
Gemeente 292 keer gelezenOSS | Vanwege de aanhoudende extreme hitte sluit de gemeente Oss zich aan bij de landelijke waarschuwingen. Er geldt momenteel code rood. Inwoners worden opgeroepen om extra alert te zijn en direct maatregelen te nemen om gezondheidsklachten te voorkomen. Het advies luidt: blijf uit de zon, drink voldoende water en let goed op elkaar.
Burgemeester Froukje de Jonge benadrukt de ernst van de situatie: “Deze hitte is niet onschuldig. Kwetsbare, maar ook vitale mensen lopen risico. Ik roep alle inwoners van Oss op: zorg goed voor jezelf, maar kijk ook naar een ander. Bel even aan bij je buur of een alleenstaande. Neem extra water mee voor jezelf én een ander. Samen komen we deze dagen door.”
Belangrijke adviezen: Wat kunt u doen?
Om gezondheidsproblemen voor te zijn, adviseert de gemeente het volgende:
- Blijf zoveel mogelijk uit de zon
- Drink ieder uur een glas water, ook als je geen dorst hebt
- Zoek plekken op waar het koel genoeg is
- Zorg voor uzelf én voor anderen: neem extra water mee zodra u naar buiten gaat
Extra aandacht voor kwetsbare groepen
De gemeente vraagt specifiek aandacht voor risicogroepen zoals ouderen, chronisch zieken en dak- en thuislozen. Inwoners zonder vaste verblijfplaats kunnen voor de nodige verkoeling en drinkwater terecht bij ‘de Pitstop’ (Industriepark Oost 3A, Oss), de inloopvoorziening van het Verdihuis. Neem voor meer informatie rechtstreeks contact op met het Verdihuis (0412 636 251).
Evenementen
De gemeente is momenteel in afwachting van het advies van de Veiligheidsregio over geplande evenementen in de regio. Zodra hier meer over bekend is, volgt er communicatie via de officiële gemeentelijke kanalen en op KlikNieuws.
Blijf op de hoogte
Actuele informatie en adviezen zijn te vinden op www.oss.nl en www.brabantalert.nl.















