
Postduivenverenigingen in de regio Oss
Geschiedenis 188 keer gelezenOSS | Komend jaar bestaat de postduivenvereniging “de Blauwe Duif” 100 jaar: ze werd opgericht in 1927 en vormt met de postduivenverenigingen “de Ooievaar” en “de Kring Oss” het samenwerkingsverband “pv Stedelijk Oss”. In de 20ste eeuw hadden de postduivenverenigingen honderden leden, nu bedraagt het ledenaantal van “de Blauwe Duif” 94 leden. Bekende namen van prijswinnende duivenmelkers zijn Wim Tielemans, Gerrit van Schaijk, Henk van den Haterd, Marco Louwrenssen en Harrie Ulijn. Regelmatig worden in het clubhuis met de toepasselijke naam “de duiventil” gezellige bijeenkomsten gehouden en dat zal met de viering van het honderdjarig jubileum in 2027 niet anders zijn.
De “Blauwe Duif” kende echter in de 19e eeuw al enige voorgangers, namelijk de postduivensociëteiten “de Olijftak” en “Linea Recta”, prachtige namen voor postduivenverenigingen.
Pas met de komst van het spoor in Oss in 1881 werd vervoer over langere afstanden mogelijk en konden de duiven voor wedvluchten vervoerd worden naar Troyes, Gent of Keulen. Ook moesten er goede communicatiemiddelen zijn om het tijdstip van het lossen van de duiven door te geven. Vanaf 1867 had Oss een telegraafkantoor en kon het tijdstip van vertrek van de duiven gemeld worden. Het zou wel erg omslachtig zijn om een postduif vooruit te sturen met het bericht dat de andere postduiven er zo aankwamen!
In augustus 1884 organiseerde “de Olijftak” de eerste wedvlucht vanaf Keulen. 40 Duiven deden mee en het vertrek was om 6 32 u.. De eerste prijs werd behaald door ambtenaar J van Tuijn, de tweede prijs door landbouwer Fr van Erp en de derde prijs door H van den Elzen, bierbrouwer, wethouder en latere burgemeester van Oss. De gemiddelde snelheid bedroeg 1020 meter per minuut en de duif van winnaar van Tuijn kwam om 8.42 u binnen.
In juni 1889 organiseerde duivensociëteit “Linea Recta“ een wedvlucht vanuit Troyes in Frankrijk. Van de minister had men toestemming gekregen om op die zaterdagochtend de telegraafkantoren in Brabant open te houden. Om 5 uur ’s ochtends werden de duiven gelost en om na 2 uur was de eerste duif al binnen. De gemiddelde snelheid was 720 meter per minuut en de eerste prijs werd gewonnen door M. Abels, directeur van de gemeentelijke gasfabriek in Oss. Helaas was hij lid van de organiserende vereniging en die mochten niet meedoen voor de prijzen! Dus ging de gouden olijftak ter waarde van f 100,- naar de heer Momberts van de vereniging “Vitesse” uit Kaatsheuvel.
Een opmerkelijk bericht was dat in 1892 een duif na 3 jaar terugkwam van een vlucht vanuit Gent naar Oss. Aan een stempel was te zien dat de duif in Rusland geweest was. Toen kwamen er blijkbaar nog vredesduiven uit Rusland, helaas is dat nu wel anders…















