
“Skateboard, skeelers of step; iedereen is welkom in het Urban Ox Park!”
Human Interest 3.452 keer gelezenOSS | Het Urban Ox Park in het Sibeliuspark in Oss is afgelopen zaterdag officieel geopend. Locoburgemeester Frank den Brok knipte het lintje door in het skatepark. De hele dag door werden de verschillende onderdelen van het park (de pumptrack, het skatepark en het calisthenics-park) volop gebruikt door bezoekers en atleten van onder andere de Mud Crew, Bodyweight Sports en The Pump Factory. Zij gaven ook adembenemende demonstraties.
Een paar jaar geleden begon dit project als een droom van zeven Ossenaren. Ze wilden een urban sports park realiseren, waar mensen in de buitenlucht kunnen sporten. Ze startten een burgerinitiatief en werkten samen met de gemeente Oss en diverse sponsoren om hun visie werkelijkheid te maken. Tijdens de opening zien zij het geslaagde resultaat.
Angelica Geertsema werd voor het eerst geïnspireerd toen ze tijdens een vakantie een pumptrack tegenkwam. “Ik zag kinderen van alle leeftijden samen sporten, terwijl ouders en grootouders gezellig langs de zijlijn stonden. Ik wist meteen dat ik zoiets in Oss wilde.” Dat is, zoals te zien tijdens de opening, helemaal gelukt. Jong en oud is te vinden op en rond de baan. “Met Urban Ox heeft Oss nu een plek waar iedereen laagdrempelig kan sporten, inclusief een beginner-parcours voor jonge kinderen en een rolstoeltoegankelijk deel van de pumptrack.
Leon Thé, penningmeester van Urban Ox, benadrukte hoe waardevol het park is voor de skategemeenschap. “Toen ik jong was, waren er geen goede skateparken hier in de buurt. We zagen skateparken alleen in Amerikaanse films. Tijdens de lockdown ontdekte ik hoeveel behoefte er was aan een skatepark in Oss.” De skatebaan in het Urban Ox Park is ontworpen voor en door skaters, met veel inbreng van de lokale skate-community.
Ook Tim Zwijssen, secretaris van Urban Ox, deelde zijn enthousiasme. Zijn passie voor calisthenics, een combinatie van turnen en fitness waarbij je traint met je eigen lichaamsgewicht, bracht hem bij het burgerinitiatief. Tijdens de lockdown miste ook hij een plek om te trainen. “Ik wilde een openbare ontmoetingsplek waar iedereen gratis kan sporten. En aan het aantal bezoekers te zien was ik niet de enige”, lacht hij.



















