
Ossenaren mijden donkere fietstunnels en parken; PRO presenteert rapport over sociale onveiligheid
Maatschappelijk 335 keer gelezenOSS | Een slecht verlichte tunnel, een afgelegen fietspad of een parkje waar groepen jongeren rondhangen; veel inwoners van Oss passen ’s avonds hun route aan omdat ze zich op straat niet veilig voelen. Dat blijkt uit het rapport Veilig in Oss van de politieke partij PRO Oss, dat gisteravond officieel werd overhandigt aan burgemeester Froukje de Jonge en wethouder Hilde de Wit.
De lokale partij opende onlangs het digitale meldpunt veiliginoss.nl, waar inwoners locaties konden doorgeven die zij het liefst vermijden. Dat leverde in korte tijd 42 concrete meldingen op, verspreid over twaalf verschillende plekken in de gemeente. Het rapport richtte zich in het bijzonder op de ervaringen en zorgen van vrouwen.
“Ik merk dat ik mijn route aanpas”, zo luidt een van de anonieme reacties uit het rapport. “Niet omdat er altijd iets gebeurt, maar omdat het gewoon niet prettig voelt om daar alleen langs te gaan.”
Het onderzoek is geen statistische misdaadmeting, maar legt een dieperliggend probleem bloot: de beleving van veiligheid. Volgens PRO Oss tast het onveiligheidsgevoel de bewegingsvrijheid van inwoners direct aan. Als mensen omfietsen, tunnels mijden of met een ongemakkelijk gevoel naar school, werk of het station reizen, heeft dat grote impact op hun dagelijks leven.
Uit de binnengekomen meldingen blijkt dat de pijnpunten telkens op dezelfde patronen stuiten. Slechte verlichting is met afstand het grootste knelpunt. Daarnaast zorgen routes achter gebouwen of bosschages voor locaties waar te weinig sociale controle is; inwoners voelen zich kwetsbaar op plekken waar niemand hen ziet of hoort. Tot slot speelt ook overlast op straat een grote rol. Rondhangende groepen, intimidatie, drugs- en alcoholgebruik en overlast door fatbikes jagen passanten angst aan.
“Iedereen moet zich veilig kunnen voelen in zijn of haar eigen woonomgeving”, stelt Nicole Kok namens PRO Oss. “Wanneer vrouwen aangeven dat zij bepaalde plekken vermijden, dan moeten we daar goed naar luisteren. Veiligheid gaat niet alleen over misdaadcijfers, maar over het gevoel dat je zonder zorgen in het donker naar huis kunt fietsen.”
De twaalf knelpunten
In het rapport worden twaalf specifieke probleemlocaties aangewezen: de aardedonkere Kortfoortstraat waar fietsers in het duister bij het spoor wachten, het onoverzichtelijke gebied achter het TOP Oss-stadion waar een voetpad ontbreekt, en het slecht verlichte kruispunt bij de Meidoornlaan. Ook het parkje bij de Boterstraat, de fietsroute van Danenhoef naar Vorstengrafdonk, de afgelegen Harenseweg in Berghem en de onverlichte fietsstraat Beving Bendelaar worden als onprettig ervaren. Tot slot melden inwoners een gebrek aan licht en sociale controle bij de speel- en hondenuitlaatplaats rond de Kuipers-Rietbergstraat, een onveilig gevoel bij de Geldmaat aan het Heschepad, overlast en intimidatie in park De Strepen, joelende groepjes in de fietstunnels naar Berghem en een grimmige sfeer door hangjongeren in het centrum na sluitingstijd.
Sociale veiligheidscheck
PRO Oss wil dat het gemeentebestuur sociale veiligheid vanaf nu standaard meeweegt bij de inrichting en het beheer van de openbare ruimte. De partij pleit op korte termijn voor het direct repareren en verbeteren van de straatverlichting op de gemelde locaties en extra toezicht door politie, boa’s en jongerenwerk op de overlastplekken.
Voor de lange termijn eist de partij een zogeheten ‘sociale veiligheidscheck’ bij grote herinrichtingen. Een route naar school of het werk is volgens de partij pas veilig als het héle traject veilig voelt, niet slechts een paar losse straten. Ook moet er als het aan PRO Oss ligt een structureel gemeentelijk meldpunt komen waar inwoners dit soort signalen kwijt kunnen. Burgemeester De Jonge en wethouder De Wit hebben het rapport in ontvangst genomen en gaan de aangedragen locaties bestuderen op mogelijke verbeteringen.















