
Definitief afscheid van Basisschool Sint Lambertus Haren: Reünie op 11 juli
Onderwijs 252 keer gelezenHAREN | Na maar liefst 70 jaar sluit basisschool Sint Lambertus in Haren definitief haar deuren. Hiermee verdwijnt het basisonderwijs na honderden jaren volledig uit het dorp. Om met zijn allen afscheid te kunnen nemen, organiseert een speciale werkgroep op zaterdag 11 juli een grote reünie voor iedereen die een band heeft met de school.
Duizenden kinderen uit Haren en omgeving hebben hun eerste stappen in hun schoolcarrière gezet in het schoolgebouw aan de Grotestraat, maar na zeventig jaar trouwe dienst valt nu definitief het doek. De sluiting is onvermijdelijk geworden omdat het leerlingenaantal te klein is om de school open te houden, meldt scholenkoepel Optimus. Vanaf augustus 2026 zullen de kinderen uit Haren uitwaaieren naar omliggende basisscholen, waarbij het overgrote deel naar Megen zal verhuizen.
Herinneringen ophalen en ‘Gein op het schoolplein’
De werkgroep nodigt (oud-)leerlingen, (oud-)onderwijsgevenden, ouders, grootouders en alle andere betrokkenen uit om nog één keer samen te komen. De reünie begint op zaterdag 11 juli om 15.00 uur.
Er is een uitgebreid programma opgezet om herinneringen op te halen:
Fototentoonstelling: In het schoolgebouw is een expositie ingericht met talloze foto’s uit de afgelopen 70 jaar.
Gein op het schoolplein: Op de speelplaats worden diverse activiteiten voor de kinderen georganiseerd.
Ontmoeting en veiling: In het naastgelegen gemeenschapshuis kunnen aanwezigen elkaar ontmoeten onder het genot van een hapje en een drankje. Daarnaast vindt hier een ludieke kleine veiling plaats van voorwerpen die schoolverlaters in de loop der jaren als afscheidscadeau aan de basisschool hebben geschonken.
De organisatie hoopt op een flinke opkomst uit de hele regio om samen op een mooie, waardevolle manier terug te blikken op de basisschooltijd in Haren.















