
Honderden bezoekers eten samen tijdens jubileumeditie Meet & Eat
Opvang 273 keer gelezenOSS | Stichting Thuis in Oss heeft afgelopen weekend haar tienjarige jubileum op feestelijke wijze gevierd. Het evenement, dat de vorm aannam van een grootschalige ‘Meet & Eat’, trok ruim 230 bezoekers naar hockeyclub MHC Oss. Onder de aanwezigen bevonden zich ook de burgemeester en de wethouder, die hiermee hun waardering uitspraken voor het langdurige werk van de stichting binnen de Osse gemeenschap.
Het concept van de Meet & Eat is even eenvoudig: samen tafelen, levensverhalen uitwisselen en zo de kloof tussen verschillende culturen overbruggen. Dat deze laagdrempelige aanpak na tien jaar nog altijd springlevend is, bleek wel uit de enorme opkomst tijdens de speciale jubileumeditie.
De wortels van het project liggen in de beginperiode van de vluchtelingenopvang in Oss. “Destijds riepen we de lokale bevolking op om de deuren van hun eigen huis open te zetten voor vluchtelingen”, blikt Angelo Schuurmans, oprichter en directeur van Stichting Thuis in Oss, terug op de pioniersjaren. “De bereidheid onder de Ossenaren was vanaf het allereerste moment overweldigend.”
Toen de eerste opvanglocatie destijds sloot, besloot de organisatie de activiteit niet stop te zetten, maar juist de Osse wijken in te trekken. Sindsdien reist het initiatief langs verschillende wijkcentra in de gemeente. Vandaag de dag organiseert Thuis in Oss de Meet & Eat twee keer per jaar, met als onveranderd doel om inwoners en asielzoekers op een natuurlijke manier met elkaar in contact te brengen.























