
Wethouder Warris biedt excuses aan voor brief over oud papier: ‘Niet onze bedoeling om onrust te veroorzaken’
Verenigingen 4.526 keer gelezenOSS | De onrust onder verenigingen over het stopzetten van de vrijwillige oud papierinzameling is de gemeente Oss niet ontgaan. Wethouder afval Dolf Warris reageerde woensdagochtend op vragen van de pers en bood zijn excuses aan voor de toon van de brief die eerder naar de verenigingen is gestuurd. “Dat was niet onze bedoeling. Ik bied hiervoor mijn verontschuldigingen aan.”
Het stopzetten van de inzameling heeft grote gevolgen voor de ongeveer dertig tot veertig verenigingen die papier ophalen in de gemeente. Voor sommige clubs vormt de vergoeding voor de papierinzameling een belangrijk deel van de exploitatie. “Sommigen zullen mogelijk de contributie moeten verhogen. Dat verschilt heel erg per vereniging”, erkent Warris.
Hoewel zijn naam niet onder de brief stond, neemt Warris de verantwoordelijkheid. “Vandaag sturen wij een nieuwe brief naar alle verenigingen. Daarin bied ik mijn excuses aan voor de toon van de vorige brief en maken we duidelijker dat we samen met de verenigingen actief op zoek zijn naar een oplossing.”
De gemeente wil daarom in gesprek gaan met zowel verenigingen als het inzamelbedrijf. Er worden plannen gemaakt voor een gezamenlijke bijeenkomst. Warris brengt ook de gemeenteraad op de hoogte van de vervolgstappen. Binnen de raad ontstond eerder onrust, onder meer omdat zij vooraf niet geïnformeerd waren over het besluit.
Warris: “We weten nog niet wat de oplossing zal zijn, maar we willen samen met de verenigingen kijken welke mogelijkheden er zijn en hoe we die concreet kunnen maken.”
Reactie Van Munster
Afvalinzamelaar Van Munster benadrukt dat er al eind 2024 met de gemeente afspraken zijn gemaakt over het beëindigen van de samenwerking met vrijwilligers per 1 januari 2026. “De strengere veiligheidsnormen, het gebrek aan vrijwilligers bij diverse verenigingen en het tekort aan chauffeurs die ’s avonds en in het weekend beschikbaar zijn, maakten het voor ons niet langer verantwoord om deze manier van inzamelen voort te zetten”, laat een woordvoerder weten. Volgens Van Munster is dit zorgvuldig afgestemd met de gemeente, die begrip had voor de situatie.
“We zien dezelfde ontwikkeling ook in andere gemeenten. In Waalwijk is de inzameling met vrijwilligers al gestopt. In Venray en Bernheze zal dat dit binnen enkele jaren eveneens gebeuren. Deze Gemeenten hebben ervoor gekozen dit in een vroeg stadium bekend te maken bij verenigingen en inwoners. En de verenigingen daar waar mogelijk te compenseren. De gemeente Oss heeft een andere keuze gemaakt, maar daar zijn wij niet bij betrokken geweest”, aldus Van Munster Recyclers.















