
Osse automobilist rijdt miljoenennota aan boetes bij elkaar
Verkeer en vervoer 889 keer gelezenOSS | Inwoners en bezoekers van de gemeente Oss hebben het afgelopen jaar flink bijgedragen aan de staatskas. Uit een analyse van data van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) blijkt dat er in Oss maar liefst 11.725 verkeersboetes zijn uitgeschreven. De totale financiële claim die hiermee gepaard gaat, bedraagt een duizelingwekkende € 2.452.317,00.
Wie naar de aard van de overtredingen kijkt, ziet direct een duidelijke koploper: te hard rijden. In totaal werd er 3.265 keer een boete uitgeschreven voor een snelheidsovertreding binnen de gemeentegrenzen. Dit is goed voor ruim een kwart van alle Osse bonnen, met een totale waarde van € 331.909,00. Omdat het vaak om relatief kleine snelheidsovertredingen gaat, ligt het gemiddelde boetebedrag per zaak met circa € 83,40 wel relatief laag.
Smartphone is de echte melkkoe
De Osse automobilist tast pas écht diep in de buidel wanneer de smartphone erbij wordt gepakt. Het vasthouden van een mobiel apparaat tijdens het rijden staat op de tweede plek van de boete-ranglijst, met 2.282 geregistreerde boetes. De financiële impact hiervan is gigantisch: deze categorie is in haar eentje verantwoordelijk voor maar liefst € 863.070,00 aan boetegeld.
Naast snelheid en telefoongebruik vallen er nog drie specifieke overtredingen op in de top 5 van Oss. Zo werd er afgelopen jaar 642 keer door rood gereden, goed voor € 189.200,00. Ook foutparkeerders op plekken met een parkeerverbod (bord E1) waren scherp in het vizier: 540 voertuigen kregen hiervoor een bon, goed voor € 64.650,00. Tot slot werd er 467 keer beboet voor het rijden met een verlopen APK-keuringsbewijs, wat leidde tot een totale boetewaarde van € 84.060,00.















