De huidige ABRI met reclamevitrine. Deze worden vervangen met digitale reclamevitrines.
De huidige ABRI met reclamevitrine. Deze worden vervangen met digitale reclamevitrines.

Oss past reclamebeleid aan: nieuwe borden, meer flexibiliteit en extra inkomsten

Zakelijk 2.228 keer gelezen

REGIO | De gemeente Oss gaat het reclamebeleid in de openbare ruimte aanpassen. De driehoeksborden rondom lantaarnpalen verdwijnen, net zoals de “Welkom in Oss”-borden. Ook worden de abri’s in bushokjes aangepast. In plaats hiervan worden er vrijstaande reclamevitrines, deels met LED-scherm en onverlichte A0-displays aan lichtmasten geplaatst. Het nieuwe beleid heeft volgens wethouder Dolf Warris alleen maar voordelen.

“De huidige situatie rondom reclame-uitingen was niet meer van deze tijd. We kiezen nu als gemeente voor moderne, elektronische reclameborden waarmee je reclame snel kunt verspreiden, aanpassen en verwijderen”, aldus Warris. “De digitale borden bieden daarnaast de mogelijkheid om inwoners van Oss te waarschuwen tijdens calamiteiten, zoals een brand. Via deze borden kunnen ze worden geïnformeerd over maatregelen die ze moeten nemen, zoals het sluiten van ramen en deuren.”

De verantwoordelijkheid voor het plaatsen en onderhouden van de nieuwe reclameborden wordt uitbesteed aan een extern bedrijf. Dit levert de gemeente niet alleen kostenbesparingen op, maar ook extra inkomsten. De exploitant betaalt de gemeente periodiek een bedrag voor het mogen verhuren van de reclameruimte. Dit betekent ook dat de gemeente geen investeringen hoeft te doen bij de aankoop, het onderhoud of de reparatie van de abri’s, displays en borden. 

Gratis gebruik
Daarnaast blijft de gemeente ruimte bieden voor gratis reclame-uitingen. Organisaties die reclame maken voor niet-commerciële evenementen, bijzondere lokale actualiteiten, gemeentelijke campagnes over maatschappelijke thema’s, politieke partijen in de twee weken voor verkiezingen, en commerciële evenementen die bijdragen aan citymarketing, zoals culturele of sportevenementen speciaal voor Oss, kunnen in aanmerking komen voor de gratis reclame.  

Licht
De gemeenteraad heeft feedback geleverd op het nieuwe plan voor de verlichte reclames in Oss. De raadsleden bogen zich over thema’s zoals het beperken van lichthinder en het verlagen van stroomverbruik. In reactie op hun kritiek heeft de gemeente enkele aanpassingen gemaakt: verlichte borden zullen ‘s nachts gedimd of uitgeschakeld worden om de impact op de omgeving te minimaliseren. Bovendien is er een maximale norm gesteld aan de hoeveelheid licht die de reclamedragers mogen uitstralen, volgens landelijke richtlijnen, om ervoor te zorgen dat de verlichting niet te storend is voor de omgeving en het milieu.

Het bedrijf dat verantwoordelijk zal zijn voor het plaatsen en onderhouden van de nieuwe reclameborden is nog niet bekend. De gemeente zorgt dat bedrijven, evenementenorganisatoren en andere belanghebbenden te zijner tijd worden geïnformeerd over de nieuwe mogelijkheden en werkwijze.

Een voorbeeld van een toekomstige ABRI met digitale reclamevitrine.
Deze tijdelijke driehoeks reclameborden verdwijnen.
Deze vaste, verlichte, vrijstaande
reclamevitrines, verlicht en onverlicht, zullen worden geplaatst op 12 tot 15 locaties.
Deze vaste A0-displays rond lantaarnpalen vervangen de tijdelijke driehoeksborden op ongeveer 200 locaties.
Ook de DatisOss-borden verdwijnen uit het straatbeeld.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Laatste nieuws

Aankondigingsposter van Odio's Zinderende Zomeravond in Vinkel.
Odio’s Zinderde Zomeravond bij Holkamp-hallen in Vinkel Muziek 10 uur geleden
Neset Irsik
Voormalig CDA-raadslid Neşet Irşik overleden op 59-jarige leeftijd In Memoriam 13 uur geleden 3
Afbeelding
Overvol stroomnet dwingt nieuw Golfbad Oss tot tijdelijke gas-oplossing Algemeen 15 uur geleden 18
Sfeerbeeld van een eerdere editie van de Hart van Oijen-loop.
Hart van Oijen-loop op zondag 28 juni in Oijen Overige sport 15 uur geleden
Afbeelding
Reünie Mariaschool Geffen na zestig jaar Opmerkelijk 18 uur geleden 3
Afbeelding
Honderden bezoekers eten samen tijdens jubileumeditie Meet & Eat Opvang 19 uur geleden

Uit de krant