Afbeelding

Europese prins uit Oss neemt afscheid

Algemeen 402 keer gelezen
OSS - Wat als dat ene schot nou niet zo succesvol zou zijn geweest? Ossenaar Bram van Bergen (23) werd drie jaar geleden in Polen 'Europees prins der Schuttersgilden' toen hij tijdens het Europese Schutters Treffen het laatste stukje van de houten vogel naar beneden schoot. Wat volgde waren zeer drukke, maar vooral boeiende jaren. Van een gesprek met toenmalig koningin Beatrix, een ontmoeting met koning Willem-Alexander en koningin Maxima tot een audiëntie bij Paus Franciscus.

[image=314061]

Van Bergen kwam ruim tien jaar geleden via vrienden terecht bij het Sint Sebastiaan Gilde Oss. Hij startte als tamboer (trommelaar), maar na een half jaar werd hij vendelier. Momenteel is hij hoofdvendelier van het Osse gilde. Het schieten is een traditie binnen de gildes. Als prins van het Sint Sebastiaan Gilde Oss kwalificeerde Van Bergen zich via voorrondes en door een loting voor het Europese Schutters Treffen in 2012. "In Polen ging ik voor de gezelligheid, absoluut niet voor de titel. Ik wist namelijk dat een titel zou gaan zorgen voor een zeer drukke agenda. Tijdens het schieten zag ik toen ik aan de beurt was dat de vogel bijna naar beneden viel. Ik schoot bewust op een plek die nog vast zat, maar onbewust bleek het toch de goede plek te zijn. De vogel bleef in eerste instantie hangen, maar toen ik me had omgedraaid, werd ik door de organisatie meegenomen naar de tent omdat de vogel was gevallen. Nog dezelfde dag werd ik in de kerk officieel geïnstalleerd." Al vanaf de eerste dag was het een gekkenhuis rondom zijn persoon. "Toen ik die dag naar de wc moest, duurde het twee uur voordat ik er was, want iedereen wilde me feliciteren of met me op de foto. Een paar dagen nadat ik thuis kwam, lag er al een eerste uitnodiging in de brievenbus. Ik heb echt niet alles kunnen aannemen, want ik studeer nog en werk thuis op de boerderij. Maar in de zomer was ik wel gemiddeld drie weekenden per maand weg, in de winter één."

Leerproces
Van Bergen kwam door zijn titel op plekken waar andere mensen normaal niet komen. Zoals bij de Paus, waar hij ook een rondleiding kreeg door het Vaticaan. Of bij koningin Beatrix, die hij uitgebreid sprak op een afterparty. "Unieke gebeurtenissen en heel mooi om mee te maken. De afgelopen jaren waren zeer bijzonder voor me. Ik heb een groot Europees netwerk opgebouwd. Het was ook een leerproces voor me. Als persoon ben ik ook in positieve zin veranderd. Drie jaar geleden was ik bang dat het me ontzettend veel tijd zou kosten, maar dit had ik nooit willen missen." Vandaag (donderdag) vertrekt de Ossenaar naar het Duitse Peine. Vrijdagavond staat in het teken van zijn afscheid. Zijn drukke agenda loopt nog een paar maanden door, maar daarna wordt het tijd voor iets nieuws. Van Bergen blijft met alle liefde verbonden aan het Osse gilde, maar een andere wens van hem is om zich in te zetten voor de jeugd van de Nederlandse gilden. "Er zijn gesprekken tussen diverse provincies. Ik vind het heel belangrijk om de huidige jeugd goed te begeleiden en voor nieuwe aanwas te zorgen. Vroeger had het gilde een imago dat het voor de elite was. Dat beeld klopt niet. Bij ons loopt alles door elkaar heen; een timmerman, loodgieter tot Bram van Bergen: een 23-jarige boerenzoon."
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant