
Krachtpatser is grote vriendelijke reus
Opmerkelijk 395 keer gelezen OSS – Jarno Hams heeft iets met records. Vorig weekend werd de Sterkste Man van Nederland in Milaan derde tijdens een wereldrecordpoging autolopen, vandaag staat een totaal andere recordpoging op de kalender. De reus uit Overijssel draagt zijn steentje bij in de poging om in Oss het wereldrecord zwerfafval opruimen neer te zetten.Zes keer werd hij Sterkste Man van Nederland, in 2006 was hij de sterkste van de wereld. Met zijn 1.89 meter en 140 kilo (nu vijf kilo lichter dan normaal) en spontane karakter mag hij worden gezien als een ‘grote vriendelijke reus’. Donderdag reist hij af naar Lapland, om vlakbij de Noordpool samen met andere sterke mannen in de vrieskou mee te doen aan de Icemen Challenge. Afgelopen weekend deed hij in Milaan mee aan de recordpoging autolopen. Daar tilde hij een aangepaste auto van 400 kilo met vier wielen van de grond in 16,6 seconden twintig meter verder. “Ik kreeg het ’s morgens in mijn rug en ben blij dat ik de finish heb gehaald. Ik werd derde, maar moest tegen twee kanonnen die al een wedstrijd achter de rug hadden. Het geeft een wat vertekend beeld, want ik ben momenteel veel bezig met cardio. Het is namelijk niet goed om in een koude schuur zwaar te trainen. In juni en juli wil ik in vorm zijn, want dan staat onder andere het NK op het programma.”
[image=171403]
Geen hobby
Tussen de Europese reizen doet hij mee aan een opmerkelijke recordpoging in Oss. Samen met onder andere ‘Nina’ van Goede Tijden Slechte Tijden, jeugdburgemeester Meike van Wordragen en wethouders Hendrik Hoeksema en René Peters heeft Hams een rol. Naast het motiveren van kinderen voert hij een ‘Sterkste Man-onderdeel’ uit. Hams staat volledig achter de recordpoging. “Afval scheiden is niet één van mijn hobby’s, maar thuis doen we het wel keurig. Het valt me op hoe verschrikkelijk vaak er plastic wordt gebruikt. Als mensen thuis het afval scheiden, hoop ik dat ze daar onderweg ook rekening mee houden.”
Humoristisch
De krachtpatser is voor veel kinderen een voorbeeld en daarom op zijn plaats in Oss. “Door mijn voorkomen heb ik misschien een wat dwingende stem. Maar ik probeer kinderen op een humoristische en luchtige manier te overtuigen. Hopelijk blijft er dan iets hangen.” Tijdens de recordpoging wordt er in Oss op verschillende plaatsen zwerfafval opgeruimd. Vuilniswagens halen het vuilnis op en om 15.30 uur wordt alles gewogen. Hams hoopt dat Oss een wereldrecord rijker wordt. “Maar het is ook belangrijk dat we allemaal een gezellige dag hebben.”















