
Bibliotheek wordt hoofdhuurder van het nieuwe Warenhuis
Human Interest 2.490 keer gelezenOSS | De Noord Oost Brabantse Bibliotheken (NOBB) wordt de hoofdhuurder van het nieuwe Warenhuis in Oss. Daarnaast zal de organisatie een deel van het beheer op zich nemen. Voor dit doel sluit de gemeente Oss een gecombineerde huur- en beheersovereenkomst met de NOBB. De huurovereenkomst gaat in op 1 januari en loopt aanvankelijk 25 jaar, met een optie tot verlenging van tien jaar.
Het college van burgemeester en wethouders ziet dit als de meest voordelige aanpak, onder andere omdat het recht geeft op btw-aftrek over kosten en investeringen. Ook is het vertrouwen groot dat de NOBB over voldoende kennis en visie beschikt om het Warenhuis op een succesvolle manier te exploiteren.
Ook Centrummanagement Oss, het Hooghuis (TBL), het Toeristisch Informatiecentrum Oss en Global Goals Oss worden gehuisvest in Het Warenhuis. De ruimte bestemd voor het Toeristisch Informatiecentrum Oss valt buiten deze overeenkomst; hiervoor sluit de gemeente een aparte regeling met Stichting Oss en Partners.
Verhuizing
Vanaf maandag 5 januari 2026 opent het gloednieuwe Warenhuis aan de Molenstraat 20 haar deuren. De huidige locatie van de Bibliotheek aan de Koornstraat blijft open tot en met donderdag 18 december 2025. Van 19 december tot en met 4 januari zijn beide instellingen tijdelijk gesloten vanwege de verhuizing. Tijdens deze sluiting kunnen bezoekers geen boeken lenen of inleveren en vinden er geen activiteiten plaats. De uitleentermijnen worden automatisch verlengd. Leden kunnen wel terecht bij andere Noord Oost Brabantse Bibliotheken of via de Online Bibliotheek digitaal lezen en luisteren.
Feestweekend
Het grote feestweekend voor de officiële opening vindt plaats van 31 januari tot en met 1 februari, met diverse activiteiten voor bezoekers.
Voor meer informatie over de verhuizing is een speciale pagina ingericht op www.nobb.nl/verhuizing















