De Ruiter: 'FC Oss een echt team'
Voetbal 27 keer gelezen OSS - Bij Vitesse was hij topscorer in de voorbereiding, maar kwam hij na de komst van 'suikeroom Jordania' niet maar aan spelen toe. Verhuur aan AGOVV leek een goede optie, maar eindigde in een teleurstelling. In zestien duels scoorde hij niet. Veel mensen hadden vraagtekens toen FC Oss Roy de Ruiter afgelopen zomer aantrok, maar de spits heeft laten zien een aanwinst te zijn.[image=188552]
Bij Vitesse stond de nu 21-jarige Roy de Ruiter te boek als een groot talent. Ondanks veel goals in de voorbereiding werd hij teruggezet naar het tweede elftal. Verantwoordelijke: de nieuwe eigenaar Merab Jordania. Van doelpunten kwam het in Apeldoorn ook niet, toen hij werd verhuurd aan AGOVV. "Het was niks. Ik mocht elke keer maar vlak voor tijd invallen en volgens mij speelde ik maar een keer rechtsbuiten. De rest van de speeltijd stond ik op het middenveld of achterin, terwijl ik een echte spits ben. Er was bovendien geen sfeer in de spelersgroep." De Ruiter vroeg zijn zaakwaarnemer om voor hem een nieuwe profclub te zoeken. Concrete belangstelling was er niet en hij sprak met clubs uit de Topklasse. "Ik voelde dat ik een profclub aankon en dat is moeilijk loslaten. Gelukkig kwam toen FC Oss. Die boden me een kans op amateurbasis."
Op scherp
De eerste trainingen had De Ruiter vraagtekens of het wel een succesvol seizoen zou worden. "Ik dacht eerlijk: 'wat zal dit gaan worden?' De trainer moest met een volledig nieuwe selectie werken, maar hij is erin geslaagd een team van te maken." FC Oss verrast vriend en vijand met een huidige zesde plaats in de Jupiler League. Roy de Ruiter speelde een belangrijke rol met onder andere twee doelpunten. "De keuze voor FC Oss is een goede geweest. Het is een leuke club en de jongens gaan voor elkaar door het vuur. De sfeer is erg goed en dat voetbalt ook makkelijker. Met Dirk Heesen hebben we een goede trainer die ons op scherp zet. Ik krijg vertrouwen van hem en daardoor kan ik belangrijk zijn voor het team."
Finale
Handhaving is en blijft het doel van FC Oss. De Ruiter denkt dat de ploeg in de middenmoot kan blijven staan. "Het ziet er goed uit wat we laten zien. Maar we blijven FC Oss en moeten als team blijven spelen. Elk duel is voor ons een finale." Een finale is ook het duel vrijdag in Sittard tegen Fortuna. "Wij speelden dinsdag tegen EVV en ik verwachtte een moeilijke pot. Voor ons was het echter niet zo lastig. Fortuna Sittard heeft tegen NEC een verlenging gespeeld (2-4 nederlaag, red.) en heeft meer gedaan. Het lijkt me dat je dat in de benen voelt. In Sittard gaan wij voor de winst. Het is reëel dat we dat kunnen zeggen."















