Het is al een aantal jaren geleden dat er een schaatsbaan in het centrum stond. Daar wil Stichting Winterrijk verandering in brengen.
Het is al een aantal jaren geleden dat er een schaatsbaan in het centrum stond. Daar wil Stichting Winterrijk verandering in brengen.

Stichting Winterrijk maakt plannen voor nieuw winterfestijn in Oss: ‘een evenement waar Oss trots op kan zijn’

Event 5.301 keer gelezen

OSS | De winter van 2026 belooft in Oss een stuk warmer en gezelliger te worden. Althans, als het aan de initiatiefnemers van Stichting Winterrijk ligt. Zij willen het centrum van Oss drie weken lang, van 11 december tot 3 januari, omtoveren tot een sfeervol winterparadijs — compleet met een grote schaatsbaan, een kerstdorp, activiteiten voor jong en oud en nog veel meer. “Oss verdient weer een winterevenement waar we trots op kunnen zijn”, zegt initiatiefnemer Erik Pardoen.

Het begon bijna toevallig: twee groepen met hetzelfde idee klopten afzonderlijk aan bij de gemeente Oss. Aan de ene kant de ervaren evenementenorganisatoren Erik Pardoen en Cor Strijbosch, aan de andere kant de ondernemers Peter ter Horst (Ter Horst Van Geel) en Sjoerd Roelofs (Koning Bodyfashion). Alle vier dachten ze hetzelfde: het werd hoog tijd voor een nieuw winterevenement in Oss.

De gemeente bracht de initiatiefnemers bij elkaar — en de klik was er meteen. “We hadden hetzelfde doel voor ogen: Oss op de kaart zetten met een fantastisch winterevenement”, vertelt Roelofs. Ter Horst wist al langer dat er werd gesnakt naar een winterfestijn: “Ik had vorig jaar een tweet geplaatst waarin ik liet weten dat we iets wilden gaan organiseren. Binnen no-time stroomden de reacties binnen. Ondernemers boden spontaan hulp aan. Dat gaf ons veel vertrouwen dat dit kan lukken.”

Wat zijn de plannen precies?
De plannen voor Winterrijk Oss zijn ambitieus. Het Eikenboomgaardplein is genoemd als voorkeurslocatie. Het wordt het kloppend hart van het evenement. Daar verrijst een ijsbaan van minimaal 15 bij 25 meter, met een meanderende buitenbaan die door het plein slingert. Rondom de baan komt een sfeervol kerstdorp van dertig meter lang, met lichtjes, lekkernijen, lokale ondernemers en interactieve kerstvoorstellingen op ledpanelen.

Verder staan er een warme brasserie, vuurkorven, foodtentjes in kerstsfeer en diverse attracties gepland – van een nostalgische draaimolen tot een curlingtoernooi op de schaatsbaan. ’s Avonds verandert de feesttent in een bruisende ontmoetingsplek met live muziek, optredens van koren en zelfs een open podium. “We willen een plek creëren waar iedereen zich thuis voelt”, zegt Strijbosch. “Van gezinnen en jongeren tot senioren en stappers.”

Aan de kerstgedachte wordt uiteraard ook gedacht: op het plein komt een kerstboom te staan, waar bezoekers hun wens voor het nieuwe jaar kunnen ophangen. En er komt een ‘knipoog naar het Glazen Huis’, met lokale radiomakers die live verslag doen en waar geld ingezameld wordt voor goede doelen.

Enthousiaste eerste reacties
De steun vanuit de Osse gemeenschap is groot. Zowel ondernemers als inwoners reageren enthousiast, en ook vanuit de lokale politiek klinkt bijval. De centrumondernemers, verenigd in het CMO, hebben zich al achter het plan geschaard.

Maar er nog veel werk aan de winkel. Tijdens de raadsvergadering van donderdag 30 oktober wordt een amendement ingediend door de VDG, gesteund door meerdere partijen, om de subsidieaanvraag van Winterrijk Oss te ondersteunen.

“Voor 2025 gaat het niet lukken”, zegt Pardoen nuchter. “We willen het goed doen, met een stevige basis. Daarom mikken we op 2026. Dat geeft ons tijd om alles zorgvuldig op te bouwen. We willen ook geen eenmalig evenement opzetten. De plannen moeten staan als een huis, zodat Winterrijk Oss meerdere jaren kan worden georganiseerd.”

De organisatie zoekt de komende maanden actief naar sponsoren, vrijwilligers en lokale partners die willen bijdragen aan de Osse winterdroom. “Dit moet gedragen worden door de hele gemeenschap”, zegt Roelofs. “Winterrijk Oss moet een feest worden voor en door Oss.”

Mocht u als ondernemer of betrokken inwoner zich nu al willen melden om mee te denken in sponsoring of organisatie? Dan kunt u de werkgroep bereiken op: winterrijkoss@gmail.com.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Laatste nieuws

Alle locaties van het Hooghuis sloten vrijdag de deuren wegens de extreme hitte, maar de gebouwen zelf waren niet de oorzaak.
Sociaal Sterk Oss eist actie tegen snikhete scholen Onderwijs 3 uur geleden 3
Afbeelding
In Memoriam: Oud TOP Oss- voetballer Mats Grotenbreg plotseling overleden In Memoriam 4 uur geleden 2
Afbeelding
Kermis Heesch afgelast voor vandaag wegens extreme hitte Algemeen 26 jun, 17:41 19
Het zilveren jubileum van de Molengraafse Hoeve werd gevierd met een barbecue.
Zorgboerderij de Molengraafse Hoeve viert zilveren jubileum met barbecue Jubileum 26 jun, 12:03 1
Overdag ziet het parkje aan de Boterstraat er heel gezellig uit, maar 's avonds en 's nachts voelen veel Ossenaren zich hier niet veilig.
Ossenaren mijden donkere fietstunnels en parken; PRO presenteert rapport over sociale onveiligheid Maatschappelijk 26 jun, 10:45 15
Afbeelding
Gemeente Oss roept inwoners op om goed voor elkaar te zorgen Gemeente 26 jun, 09:12 8

Uit de krant